14.12.12

free Liu Xiaobo!

δύσκολοι καιροί για Κινέζους διανοούμενους: εκείνος στη φυλακή, εκείνη σε κατ' οίκον περιορισμό

Τέτοιο πράμα μέχρι τώρα δεν είχε ξανασυμβεί. Για χθες βράδυ λέω που διάβαζα ένα ολίγον παράξενο e-mail που βρέθηκε στο inbox μου, το οποίο ήταν γραμμένο σε άπταιστα αγγλικά και επίσης απευθυνόταν προσωπικά σε μένα. Όπως προφανώς συμβαίνει στους περισσότερους δεινούς αναζητητές του διαδικτύου και βέβαια στους μη φοβικούς συντάκτες δημόσιων κειμένων, εδώ φτάνουν κάθε τόσο κάτι απίθανα μηνύματα!

Από προτάσεις αγοράς σκευασμάτων που θα μου εξασφαλίσουν καλύτερη στύση (κάποια ώρα θ' αρχίσω να απαντάω μου φαίνεται, εξηγώντας πως ως προς αυτό αντιμετωπίζω ένα... ανατομικό πρόβλημα), μέχρι ψευδή αιτήματα διάφορων κουτοπόνηρων για συνεργασία, ανάκατα με λίαν επινοητικά mail φίλων που απολαμβάνουν να «με δουλεύουν» για το ένα ή το άλλο θέμα. Για την ακρίβεια, που προσπαθούν ανεπιτυχώς να «με δουλέψουν», γιατί ως γνωστόν, τρέλα στον τρελό δύσκολα πουλάς.

Χτες λοιπόν, καθώς άρχισα να διαβάζω το γράμμα που μου έστειλε ένας στενός φίλος κάποιου πολιτικού κρατούμενου στην Κίνα, ζητώντας τη συμμετοχή μου στην εκστρατεία για την αποφυλάκισή του, χαχάνιζα σκεπτόμενη πως ο αποστολέας δεν ήταν στενός φίλος του φυλακισμένου, αλλά μάλλον δικός μου. Πριν όμως φτάσω καν στη μέση, συνειδητοποίησα πως το πρόσωπο για χάρη της ελευθερίας του οποίου εγώ έλαβα αυτή την επιστολή, είναι καθ' όλα υπαρκτό. 

Πρόκειται για τον πενηνταεπτάχρονο Liu Xiaobo, τον γνωστό Κινέζο διανοούμενο και ακτιβιστή για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Από πανεπιστημιακός καθηγητής και αναγνωρισμένος λογοτέχνης, ο Xiaobo, στρατευμένος ενάντια στην τυραννία του κομμουνιστικού κινεζικού κράτους, έφτασε -όπως όλοι σχεδόν οι ουσιαστικοί άνθρωποι- να βιώνει μία ακραία αντίθεση. 

Πρόπερσι τιμήθηκε με το νόμπελ Ειρήνης, το οποίο αρνήθηκε να παραλάβει δια αντιπροσώπου, όπως δικαιούταν, μιας και ο ίδιος ήδη βρισκόταν προ πολλού πίσω από τα σίδερα της φυλακής. Ο «ελεύθερος κι ωραίος» επαναστάτης, συνελήφθη πρώτη φορά το 2008 και το 2009 καταδικάστηκε σε ενδεκαετή κάθειρξη, την οποία ακόμα εκτίει, με την κατηγορία της απόπειρας ανατροπής της κρατικής εξουσίας.

Για κάποιο λόγο, η υπόθεσή του έφτασε στα χέρια μου. Τα οποία και χρησιμοποίησα βέβαια για να υπογράψω την αίτηση αποφυλάκισής του. Όποιος επιθυμεί να κάνει το ίδιο, δεν έχει παρά να ακολουθήσει το σύνδεσμο που οδηγεί στη σχετική σελίδα της PEN, της διεθνούς οργάνωσης που μάχεται υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης: GoPetition